dR_t0ts ^o^
 hattttsyeeeeeeeeeemmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm! aigoo chinchah~
masuk arini dah 3 hari aku mengalami viral fever..
uhukhuk..tak best bile sesema..tak best bile kepala terasa berat amat..oh oh badan cepatlah dikau sembuh..
tapi tapi tapi..jangan merungut bila sakit..sakit itu kafarah dosa..apa itu kafarah dosa? haa aku pon xberapa arif sangat pasal neh..tp orang ckp bole hapuskan dosa kecil..so bila sakit kita bole ckp alhamdulillah=)


okeh..mari mulakan!
tamar hind atau tamarind atau asam jawa..for sure korang penah dengar kan?
penah tau x kegunaan asam jawa selain dari untuk memasak?


nak tau?
klik sini untuk tahu pasal asam jawa ^

dah klik & baca pasal asam jawa? baca sebab kalau tak korang xtau rahsia asam jawa!:p


aku ada petua untuk orang2 yang sakit demam panas& pening kapla
ini petua family aku la sebab aku la manusia yang selalu sakit kepala n panas kepala..
asal demam je of kos kepala aku yang panas gile..
mak aku ckp sbb bdn aku jenis yang banyak angin sebab tu senang sakit kepala..


ade sekali tu aku demam panas pastu dah dkt 4 hari x ok lagi,so mak aku ckp meh nak bagi mandi dengan air asam jawa.. aku mula2 mcm rasa eh mak aku neh betol ke?


die suruh aku dok dalam toilet..pastu die lumurkan air asam jawa n ketuk2 kepala aku pelan2..pastu die ckp haa tengok tu kan da kuaq wap panaih from kepala akak neh.. haih panaih sgt neh..


aku mcm..ouh ok..betoi ka mak aku ni? 
tapi mmg betoi kot..sbb lepas mandi tu aku rasa kepala aku da ringan sket..n esoknya demam aku terus kebah..haaa mmg baguih kan asam jawa neh?


so itulah petua nya..bile korang demam panas or pening kepala..
try la amek asam jawa..rendam dalam air mcm biase..pastu korang lumurkan air asam jawa tu kat kepala korang..make sure kena kulit kepala tau..pastu korang ketuk ketuk sikit kepala tu..pastu balut kepala dengan towel kecik tu..10 minit pastu baru korang cuci kepala dengan air biasa..


lepas tu..korang bole minum air asam jawa..woh hoo..bukan air asam jawa bekas sapu kat kepala tu ea..air asam jawa baru..ha insha Allah berkesan lah!=)


ha kalau nak badan langsing pon bole jugak minum air asam jawa..tapi jgn la selalu..ingat benda masam2 neh tak bagus untuk otak..


n kalau sakit tekak pastu suare serak serak pon bole minum jugak..


aku rasa asam jawa neh mmg superb lah!heeeeee..


selamat mencuba ^-^


ps: antara batuk & sesema mana lagik horror? aku rasa batuk sebab sakit gila dada..uhuk~
Labels: edit post
0 Responses