dR_t0ts ^o^
halu halu..
again aku nak post pasal trip italy aku..
whopss! vatican city neh bukan under italy ye
die adelah sebuah negara paling kecik kat dunia neh
memang kecik sunnguh..
even pulau pinang tuh pon lagik besar..
die hanya sebesar sebuah pekan je tp die adelah sebuah negara..menarik kan?=)

kami singgah sini masa kami kat rome
kami amek metro je..dekat je..
dekat sini kami masuk museum yang super besaq ok
7 km lebar..7 km luas..7 km panjang..
boleh dikatakan 70% negara ini adalah museum ini je..
ha amik ko..kat sini lah pope tu selalu muncul..kenal x sape pope?:p

 okeh..yuran kemasukkan 15 euro untuk adults
tapi kalau student dpt diskaun..hanye 8 euro(wajib tunjuk student cards);p
okeh..masok2 je museum tuh kite akan naik tangga yang dikelilingi sejarah sampan,kapal2 kat seluruh doniya..nice!
pastu terus akan masuk ke tempay sejarah mesir purba
okeh..ini mumia betul..first time aku tengok..omg!








macam2 jenis mumia & barang2 yang dorg pakai mase majlis pengebumian tu..scary gak at first..aku ni dah la jenis suka imaginasi pelik2..tapi aku rasa..mcm wow! mcm ni ek orang dolu2 punye barang..kreatif!>_<

 lepas dah melawat zaman mesir..kitorg masuk tempat kristal2..tempat seramik..time tu aku da malas nak snap pix..hihi..
lepas tu ktorg mula masuk zaman Renaissance & Roman pulak..ha tpt neh best bagi aku sebab same je macam mase blaja sejarah dolu dolu :p




 ha..penah tengok tak orang ni?
kan banyak dalam cite lawan lawan orang putih..hihi..
aku mula wonder..betul ke orang berkepala manusia berbadan kuda ni wujud?
org puteh mcm percaya sebab memang banyak sungguh patung ni.. *juling ke langit*




 tadaaaaaaaaaaaaaaaa! inilah dia hercules..huh xhensem pon kan?
dalam cite tu die macam kacak bergaya je..ahhh! tv memang suke menipu >_<

 dan ni pulak adelah bapak mermaid..haha!
comelnye lah kan kan?^-^

 bapak genius! haha..yolah tu kan kan?>_<

dan ini adelah map italy yang dulu & sekarang..makin luas jajahan die kan kan?

ekceli aku tak paham kenapa dalam vatican city punye museum neh ade sejarah mesir purba..ade sejarah italy..kenape ek?

adekah dulu vatican city ini di bawah kekuasaan mesir & italy?

okeh..dah pukul 7 pagi..aku kena siap2 nak pegi sekolah..
nak kena mandi..nak kena solat subuh..nak bekpes..nak sediakan bekal g kelas(jimat!) dan nak mekap lawa lawa..bluwekk!

have a nice day^-^
Labels: edit post
0 Responses