dR_t0ts ^o^
yuhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ^-^
hari ni aku terasa biru lagik..maybe dah hujung bulan..bendera merah nak berkibar kibaran kot..haish susah jugak jadik perempuan neh..penuh emosi..banyak pertanyaan..segunung khayalan dan fantasi..maybe memang betol kot orang cakap perempuan ni complicated..haha!


heart in the box? jantung dalam kotak?
entah..aku baru lepas tengok cite greys anat season 8 episod 8..suma 8..ong tu bro! ape yang kau fikir bila kau nampak statement: heart in the box?
aku cuma pikir..hati yang terlindung..pastilah hati itu hati yang baik kan? ouh how i wish i had a heart in the box..ahh sudahlah tots..dah cakap jangan dikenang pasal kehidupan hitam kau yang lepas..so shaddap!:p


aku kini telah menjadik seorang manusia pendiam..haha! mungkin aku dah gila dan buang tebiat..tapi itulah aku sekarang neh..dok menyepikan diri dalam bilek..mula mula aku rasa seksa jugak bila aku dah amik keputusan untuk menjadik pendiam dan anti sosial(poyo kuasa kuda!)..tapi lama lama aku rasa aku selesa pulak..sebab masa aku banyak terisi dengan benda yang berfaedah..betullah kot orang cakap..orang pendiam neh good observer..kita lihat dan kita belajar..kita lihat dan kita manfaatkan..


kenapa aku pilih untuk jadik pendiam?
aku rasa sebab aku dah penat kot bercakap. haha wut a stupid reason tots! tolong jangan nak menipu kalau tak reti nak menipu.kau nampak sangat,errr berlakon? ahh wutever.


bila aku diam aku banyak pikir. which is not a good thing. tapi kalau kita tak fikir kita takkan munasabah diri kan? aku rasa kita perlu masa untuk berfikir dan muhasabah diri. wajib.


aku fikir.aku rasa. aku susah untuk bawak diri.sumpah. aku dilahirkan dan dibesarkan kat kawasan di mana semua orang sekeliling aku ada gaya hidup yang macam ermm ntah mcm mana nak ckp. tapi bila aku kena masuk mrsm,keadaan sekeliling lain. aku cuba untuk bawak diri tapi bila aku pikir balik aku memang tengah menipu diri sendiri. bila pergi shah alam lagik la keadaan bertambah worst. aku langsung fail bab pembawakan diri.datang rusia memang totally lost. baru sekarang aku dapat rasa yang aku tengah menipu diri sendiri. bila kita buat sesuatu yang berlawanan dengan hati memang kita akn rasa tak tenang.tak selesa.yang paling penting tak puas.


memang. budak budak di mrsm, di shah alam,di rusia sini totally berlainan 187 darjah dengan budak budak aku biasa berkawan dari kecik sampai 15 tahun.absolutely upside down. orang cakap masuk kandang kambing mengembek masuk kandang lembu mengemooo? ok wutever.yang pasti orang cakap kena pandai sesuaikan diri. yes i am sincerely agree with that statement.tapi..perlu ke sesuaikan diri sampai perlu menipu diri sendiri? bila kau menipu kau takkan hepi. maybe hepi but not truly hepi. ahh hanya diri kau dan Allah SWT je yang tahu samada kau betol betol hepi atau tak,kan?=)


itulah yang aku tengah rasa.susah nak masuk ekceli bila kau di sekeliling orang yang bijak pandai.orang yang sangat lain cara bergurau.cara bercakap.cara berkongsi idea.cara hidup. atau mungkin sekarang aku tengah merindui kawan2 aku kat msia? of kos rendu sebab bila dengan depa,aku rasa aku adalah aku. aku yang kasar.aku yang suka gelak kuat kuat.aku yang suka melawak kasar.aku yang bole bercakap pasal ape saje dan depa paham. sumpah aku tengah rendu kawan kawan aku.sumpah.


ahh.mungkin aku tengah bagi alasan kat diri aku. padahal sebenarnya aku bole je ikut kan? ahh sakit pulak otak aku bila pikir.bole kena aneurysm lama lama kalau asyik nak berfikir banyak.mungkin sebab tu orang xkasik dok sorang sorang dan byk fikir.


skrg aku pikir aku xnk bergaul sangat sebab kalu aku di kalangan ramai aku akan banyak dengar gosip pastu aku akn join dan bertambah beratlah dacing dosa aku yang dah memang sedia banyak neh. aku pikir dengan duduk diam diam kat bilek bole buat aku kurangkan sikit dosa yang aku dah kumpul berbukit bukit. bila duduk sorang2 barulah aku rajin nak bukak kitab bukan cerita2 islamin buku2 pasal akhirat.bulu roma aku meremang sebab aku takut sangat bila pikir betapa busuknya mulut dan hati aku selama neh.


jangan salahkan orang.sebab tu aku tengah salahkan diri aku.patot dari dulu aku patot jaga mulut aku.jangan nak bergosip sangat dan jadiklah pendiam. sebab aku tau diri aku yang susah nak kawal bila berada di khalayak ramai lah aku perlu ajar diri aku untuk berdiam diri. 


aku kena jaga batas aku. batas kata dan batas aurat.ahh kalau dulu aku bole nak bertepuk tampar kawan2 lelaki aku tanpa berlapik. dah berdosa. tambah pulak cakap pasal benda benda yang lagha. dosa kuasa dua. tambah pulak bergosip memfitnah ke ape. dah berapa banyak dosa kat situ bhai?


dulu muda.darah pun muda lagik.memang bila orang nasihat susah la nak lekat kat otak tapi bila darah tak berapa nak muda macam ni baru la nak terpikir. itulah. kejar sangat kehidupan dunia yang makin menjauhkan diri dari akhirat.mana lebih penting? fikir dalam dalam


seorang sahabat pernah cakap.kita tak mungkin dapat dua dua,toiek oi.kau kena pilih satu. dunia atau akhirat? baru sekarang lah aku nak terfikir. belum 25 tahun maksudnya aku masih belum terlambat? you wish. ajal maut kita langsung tak tahu bila kan? ya bulu roma aku masih menegak 90 darjah bila aku fikir segala dosa.


itu baru pasal batas. aku belum kira pasal aurat. aku pernah tak pakai tudung.pernah jugak pakai tudung sebab terpaksa.yes bertambahlah azab neraka jahanam untuk diri aku. im a loser. benda yang wajib aku tak buat. pakai tudung itu wajib dan aku penah lalai.jangan tengok orang lain.tengok diri sendiri. seorang sahabat lain pernah tegur aku: erna, pakai tudung neh bukan bole pikir paksaan atau tidak.sama macam sembahyang wajib 5 waktu.benda itu memang wajib.jadik wajib. yup dan aku pernah lalai.lalu berapa banyak dosa yang telah aku kumpul?


belum kira pakaian ketat2 yang aku pakai.dedah kuli sana dedah kulit sini.haih.seribu kali mengeluh.
baru aku paham kenapa orang boleh menangis bila bangun malam dan sembahyang solat taubat. bila kau mula membaca buku2 agama dan mula faham apa itu dosa dan neraka, kau memang bole menangis mengenangkan betapa bodohnya diri ditipu oleh syaitan. 


nak berubah itu perlukan pengorbanan. kau korbankan akhirat kau dapatlah dunia yang penuh tipu daya. kau korbkan dunia dan kau dapatlah kehidupan yang kekal abadi itu.


ahh tiba tiba aku bercakap pasal ni.tapi inilah benda benda yang aku fikir bila aku duduk seorang diri.terlalu banyak yang perlu difikir. memanglah orang suka cakap ahh masih muda dan aku bukannya tak semayang tak mengaji.tapi kau fikirlah apa guna kau beramal ibadat 10 jam tapi yang wajib kau tak buat?fikir. yes aku memang tengah fikir.


untuk berubah memang perlukan pengorbanan yang paling suci dan besar. bukan senang bila dah terbiasa hidup macam tu dan nak berubah hidup macam ni. semua perlukan masa.tapi berapa banyak masa yang kita ada? kita dirahsiakn pasal masa depan.


berubah sedikit demi sedikit. takkan mungkin berlaku perubahan bila kau lakukan perubahan mendadak. benda mendadak neh akan buat kau cepat penat dan tak begitu ikhlas.mulakan dengan yang wajib baru kau fikir pasal yang sunat.kalau yang wajib pun kau tak mampu nak ubah,jangan bermimpi pasal yang sunat lagik.


aku ingat seorang kawan pernah bagi usrah, perempuan kena ada 3 asas ini:
1.malu
2.kedekut.
3.takut
fikirlah kenapa perlu ada 3 asas ni. dan kita akan berasa jijik dengan diri sendiri mengenangkan nanti di akhirat di mana semua perlakuan kita akan dipertontonkan di sebuah skrin besar dan disaksikan oleh seluruh umat manusia. itu pasti buat kita menangis.


menangis banyak tak guna kan? come on people,lets change to be better. aku doakan aku,kau,mereka kita semua akan berubah ke arah syurga.amin ^-^


ps: ilmu agama aku masih cetek di tahap tapak kaki lagik. mohon ampun kalau kata kata aku mengguris hati sesiapa. aku tengah bermuhasabah pasal diri aku yang hina dina ni T^T.


pss: tengs to i-roki. daripada dia aku dah mula berubah sedikit demi sedikit. terima kasih Allah=)



0 Responses